نماینده سابق ایران در اوپک: عملکرد وزارت نفت دولت سیزدهم طی سه سال گذشته و نتایجی که به دست آمد، نشان داد که می‌توانیم بدون معطل ماندن برای برجام و مذاکرات با تکیه بر توان داخلی امور کشور را پیش ببریم.

محمدعلی خطیبی: می‌توانیم امور داخلی کشور را بدون معطلی برای مذاکرات و با تکیه بر توان داخلی پیش ببریم

در دولت سیزدهم دستورکارهایی برای وزارت نفت تعیین شد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حل مشکلات کشور با ترکمنستان و از سرگیری واردات گاز از این کشور و حل و فصل موضوع فلرسوزی شاره کرد.

شواهد نشان می‌دهد وزارت نفت در هر دوی این موضوعات عملکرد قابل دفاعی دارد. به ویژه در حوزه جمع‌آوری گازهای همراه وزارت نفت عملکرد خوبی از خودش بر جای گذاشته است.

بر اساس اقدامات صورت گرفته از سال 1401 تا الان بخش قابل توجهی از گازهای همراه جمع‌آوری و به عنوان خوراک در اختیار صنایع قرار گرفت. قرار است این روند تا پایان سال 1404 به خاتمه فلرسوزی در کشور بیانجامد.

کارشناسان ابراز امیدواری می‌کنند روند جمع‌آوری گازهای همراه در دولت چهاردهم نیز پیگیری شود و کشور از منافع سرشار این امر بهره ببرد.

واقعیت این است که ما تا الان تقریباً به اندازه کل گاز صادراتی کشور، فلرسوزی داشته‌ایم. برخی اعتقاد دارند، باید به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا در دولت‌های قبل مسئله فلرسوزی حل نشده است. به زعم آنان، افرادی که در این زمینه ترک فعل داشته‌اند و به وظایف خود عمل نکرده‌اند، باید پاسخگو باشند.

نظرات محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران را در اوپک در ادامه می‌خوانید.

خطیبی با اشاره به این موضوع که در دولت سیزدهم به دستاورد بزرگی در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه و حل و فصل مشکل فلرسوزی در کشور دست پیدا کردیم، تصریح کرد: این مسئله از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و یکی از برنامه‌های وزارت نفت بود. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود تا پایان سال 1404 به طور کامل گازهای همراه را جمع‌آوری کنیم و این مسئله در کشور حل شود.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم برنامه جدی‌ای را در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه و جلوگیری از فلرسوزی در کشور دنبال کرد. بر اساس آمار منتشره، سال 1401، 8 میلیون متر مکعب و سال 1402، 28 میلیون متر مکعب جمع‌آوری گازهای همراه صورت گرفت. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است تا پایان سال جاری به میزان 45 میلیون متر مکعب جمع‌آوری گازهای همراه را داشته باشیم و تا پایان سال 1404 نیز به طور کامل گازهای همراه را جمع‌آوری کنیم.

نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: بر اثر اقداماتی که وزارت نفت به اجرا گذاشت، نه تنها توانستیم به جمع‌آوری گازهای همراه مبادرت کنیم، بلکه از این گازها در صنایع بهره بردیم. از این نظر، جلوگیری از فلرسوزی اهمیت بالایی دارد.

وی ادامه داد: در چارچوب جمع‌آوری گازهای همراه به تأمین نیاز صنایع می‌پردازیم و گازهای جمع‌آوری شده را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. بنابراین، موضوع جلوگیری از فلرسوزی از چند جنبه برایمان سود دارد و به همین دلیل با جدیت در دستور کار دولت سیزدهم و وزارت نفت قرار داشت.

خطیبی گفت: شواهد نشان می‌دهد که وزارت نفت در دولت سیزدهم به صورت گسترده‌ای از ظرفیت دانش‌بنیانی کشور بهره برد. بر اثر این سیاست، توانستیم از شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع نیازهای کشور در شرایط تحریم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم دسترسی ما به اقلام راهبردی مورد نیاز صنایع نفت و گاز مسدود شد. در این وضعیت، دانش‌بنیان‌ها به کمک آمدند و به بومی‌سازی محصولات مبادرت کردند.

خطیبی گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی و دانش‌بنیانی یک سیاست برد-برد محسوب می‌شود. به این ترتیب، از یک طرف به رفع نیازهای کشور در حوزه انرژی از طریق دانش‌بنیان‌ها پرداختیم و از طرف دیگر برای شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان داخلی بازارسازی کردیم.

وی ادامه داد: دانش‌بنیان‌ها طی سه سال گذشته کمک زیادی کردند تا شرایط تحریم را پشت سر بگذاریم. به طور مثال، بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی با اتکا به توان داخلی و دانش‌بنیانی کشور محقق شد. طی سالیان گذشته، شرکت‌های خارجی چندین بار خلف وعده کردند و به تعهدات‌شان در زمینه رساندن این فاز به بهره-برداری عمل نکردند. در نهایت یک پیمانکار داخلی این کار را انجام داد.

نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: در روند بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی اقدام مهم و بی‌سابقه‌ای در زمینه انتقال سکو انجام شد. انجام این کارها توسط یک پیمانکار داخلی نشان دهنده توان متخصصان کشور است که باید بیش از پیش از آن بهره ببریم.

خطیبی در پایان تأکید کرد: عملکرد وزارت نفت دولت سیزدهم طی سه سال گذشته و نتایجی که به دست آمد، نشان داد که می‌توانیم بدون معطل ماندن برای برجام و مذاکرات با تکیه بر توان داخلی امور کشور را پیش ببریم. به طور کلی، مشخصه اصلی دولت سیزدهم این بود که امورات کشور را معطل توافق با خارجی‌ها نکرد. توسعه تماما ایرانی فاز 11 و سرمایه‌گذاری جهت جمع‌آوری کامل گازهای همراه از دستاوردهای بزرگ وزارت نفت اوجی در دولت سیزدهم بوده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.